יום שלישי, 13 באפריל 2010

פיתוחים

"טכנולוגיה היא כל מה שהומצא אחרי שנולדנו" – אלן קיי

לפעמים קשה להפריד בין הרעיון הבסיסי של טכנולוגיה – האינטראקציה היצירתית של חשיבה ועולם, לבין הקונוטציה המקובלת שטכנולוגיה היא חפצים מתכתים נוצצים כמו טלפונים סלולרים ומחשבים שחברות מסחריות רוצות שנקנה.
אני חושב שהסיבה לכך היא שכבני אדם אנחנו משוקעים בתוך צורות חיים והתנהלות המבוססות על טכנולוגיה באופן עמוק ואורגני עד כדי כך שרק אותם אביזרים חדשים ולא-מוכרים מופיעים לפנינו כראויים להיקרא נספחים טכנולוגיים להתנהלות ה"טבעית" שלנו, זאת בניגוד לשפה,מדינות או לחם, שהם פיתוחים טכנולוגיים באותה המידה בדיוק.

מחשבים התפתחו במקביל ובעקבות תאוצה של תהליכי חשיבה, אידיאולוגיות ופיתוחים מכניים בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 אשר הובילו להתפתחות של מושג חדש של "חישוב". למושג "חישוב" יש בסיס והגדרה מתמטית אבל הרעיון שהמושג הזה מנסה לתפוס הוא שישנם חלקים בחשיבה ובארגון של ידע שניתן להגדיר באופן מדוייק ומלא על בסיס תהליכים מכניים עצמאיים ללא מעורבות של בני-אדם או סוכנים חושבים כלשהם. הרעיון שאפשר להפריד בין תהליכי חשיבה ועיבוד אינפורמציה מסויימים לבין בני האדם והמוחות שלהם הוא רעיון חזק ופורה מאוד והעובדה שאם מחר כל המחשבים בעולם היו מפסיקים לעבוד רוב אוכלוסיית העולם היתה נכחדת מוכיחה את זה, לדעתי, באופן מוחשי במיוחד.

מה שהיה קשה לצפות אפילו יותר היו ההשלכות של החיבור של מכשירי חישוב זה לזה. כשהאב הקדמון של האינטרנט פותח על-ידי כספי מחקר של צבא ארה"ב בסוף שנות ה-60 רק מעט מאוד אנשים (טד נלסון וסטיוארט ברנד למשל) הצליחו להציץ אל אופק האפשריות שנוצר כדי לתפוס משהו מהמבנה החדש לגמרי של יחסי אדם-חברה-עולם שפיתוח טכנולוגי כזה עשוי לאפשר .

היום, 50 שנים אחרי ההפצעה של הרשת, כולם לוקחים חלק במהפכה שהופכת, כמו כל מהפכה מוצלחת, לבלתי נראית יותר ויותר. ככל שהאינטרנט נהיה דבר מופשט וחמקמק יותר הנסיון להגדיר על מה מדובר בדיוק הופך להיות קשה וסבוך אבל חשוב יותר מתמיד.
אחד הקשיים הוא למצוא נקודת אחיזה ברורה, הרי ברור כבר כי לא מדובר בפלטפורמה טכנית דוגמאת רשת הטלפון שכן הפלטפורמה הטכנית של האינטרנט יכולה להתחלף מחר ואף אחד(כמעט) לא ירגיש בזה. גם לא מדובר בתוצר של מבני הבסיס של אידיאולוגיה כלכלית או פוליטית כלשהי, גלובליזציה, קפטיליזם ודמוקרטיה איפשרו את ההתפתחות של האינטרנט, אבל היום האינטרנט משגשג גם במקומות שלא לוקחים חלק באידיאלוגיות האלו.

אני לא אנסה כרגע להגדיר מה זה אינטרנט ומה טבע היחס שבינינו כבני אדם וחברה אליו, זו שאלה מאוד מורכבת וסבוכה שארצה לנסות לתקוף מזוויות שונות בהזדמנויות קרובות. אבל בנקודה זו כן הייתי רוצה להציע נקודת אחיזה ראשונית על העניין שאנסח באופן הבא: האינטרנט היא פחות טכנולוגיה במובן של מכונת תפירה ויותר טכנולוגיה במובן של שפה.  מה שאיפשר את האינטרנט זו התובנה שקיבלה את השם "אינפורמציה", העובדה שאפשר להפריד בין האירגון והיחסים של מבני סדר שונים לבין היסודות החומריים שמממשים את אותם מבנים, האינטרנט היא הביטוי השלם ביותר של הרעיון הזה.

אני יודע שזה נשמע מופשט מאוד, כנראה שבשביל לתאר דברים מופשטים צריך להשתמש במושגים מופשטים...  אבל אני בהחלט מתכוון ליצוק יותר תוכן לתוך הרעיון הזה בהמשך : )




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה