יום שני, 5 באפריל 2010

אורגני



התנועה האקולוגית התחילה בשנות ה-60 בערך והתפתחה בעקבות גילויים חדשים במדעי הטבע בשילוב עם תפיסות ניו אייג' שראו את כדור הארץ כאורגניזם שלם שבו לכל חלק יש תפקיד מהותי בקיום התקין של הכדור.

היום יש בסיס מדעי ועובדתי לכך שהחברה האנושית המתועשת אחראית לשינויים סביבתיים גלובאלים שיכולים להפר את האיזון שבין מיני חיים שונים (ביניהם בני אדם) לסביבה שלהם, ואולי אפילו לגרום לכך שהם לא יוכלו להמשיך להתקיים בצורתם או בסביבתם הנוכחית.

עמדה מעניינת שהתפתחה בעקבות התגליות הללו היא עמדה שעל פיה דברים טבעיים הם טובים בעוד דברים מלאכותיים שנוצרו על ידי בני אדם הם רעים. זאת עמדה מעניינת מכיוון שהיא תמיד היתה קיימת בצורה כזאת או אחרת, אלא שמעולם לא עמד מאחוריה ביסוס רציונאלי חזק כל כך והיא גם כנראה אף פעם לא היתה פופלארית כמו היום. ההוגים הרומנטיים מהמאה ה-19 דיברו למשל על החזרה אל העוצמה של הטבע בתור אמצעי חיבור אל הוויה טהורה יותר. נקודת מבט דומה רואים גם אצל הנרי דיוויד ת'ורו אצל הפוטוריסטים ובזרמים אנרכיסטיים שונים, אבל אלו תמיד היו עמדות רוויזיוניסטיות שהתנגדו למגמות קיימות ולא היה להן, אני חושב, את אותו נופך פופלארי והפרדה מוסרית ברורה שבין הטבע-הטוב והמלאכותי-הרע

מעניינת אותי נקודת מבט מסויימת על הדיכוטמיה הזו שבין טבעי למלאכותי. טבעי ומלאכותי הם בין השאר שמות לאסטרטגיות שונות ליצירה של מערכות מורכבות. כל המערכות המורכבות שאנחנו מכירים  - גלקסיות, קיני נמלים, מערכות חיסון,מגדלי מים וכו' נוצרו באמצעות תהליכי תכנון וייצור טבעיים או מלאכותיים. אסטרטגיה טבעית לייצור מערכות מורכבות בדר"כ מתאפיינת בהיעדר של תיכנון מראש, ברמת אי-סדר גבוהה, בבזבזנות ובהסתמכות על סדרי זמן גדולים. אבולוציה שהיא הטכניקה הטבעית הכי מתוחכמת שאנחנו מכירים, משכפלת דברים עם טעויות קטנות בתקווה שלפחות חלק קטן מהתאונות שהיא מייצרת יתאימו לסביבה שלהן (שהיא תוצאה של תאונות אחרות) ובאמצעות האינטראקציה שבין השכפול,התאונות והסביבה מופיעים, אחרי מספיק זמן, מורכבות וסדר. האסטרטגיה המלאכותית לייצור מערכות מורכבות היא שונה לגמרי. היא לא מרשה לעצמה טווחי זמן גדולים ולכן היא מנסה לקצר תהליכים על ידי תכנון וחיזוי מראש מה יוביל לתוצאות הרצויות ומה לא. האסטרטגיה המלאכותית עושה שימוש בזכרון ובלמידה מטעויות העבר והיא מתבססת על שיפור מתמיד

יש פה היעדר סימטריה מסויים שחשוב להזכיר, ייצור מורכבות באמצעים טבעיים לא מחייב שום תנאים מוקדמים אלא רק חומר גלם פיזיקלי מסויים (אלא אם כן מעוניינים באופן ספציפי באבולוציה ואז נדרש מנגנון שיכפול כלשהו, אפשר גם לתת לאותן מערכות שיכפול להיווצר בעצמן,נכון להיום אנחנו עדין לא יודעים מה הדרישות בשביל זה), בעוד ייצור באופן מלאכותי מחייב מדיום כלשהו כמו מוח או מחשב שיכול לדמות את התהליך הייצור, לחזות מה יקרה וללמוד מטעויות העבר.

השאלה היא האם כאשר מעדיפים דברים טבעיים על פני מלאכותיים האם בעצם מעדיפים אסטרטגייה אחת על פני האחרת?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה